C# Değişkenler ve Değişken Tanımlama Kuralları

DEĞİŞKENLER VE VERİ TİPLERİ 
SUNU ÜZERİNDEN ANLATIM VİDEOSU

UYGULAMALI ANLATIM VİDEOSU


C# DEĞİŞKENLER VE VERİ TİPLERİ
Değişken Nedir?
Değişken bir veriyi hafızada saklamak ve gerektiğinde geri çağırıp kullanmak için tanımlanır.
Değişken temelde üç parametreden oluşur.
                                                        I.            Değişkenin Türü
                                                      II.            Değişkenin İsmi
                                                    III.            Değişkenin Değeri
Örnek:
Değişkenin Türü              Değişkenin Adı                 =       Değişkenin Değeri
int                                 maas                             =       2500           

NOT: int : -2.147.483.648 ile 2.147.483.647 arasında değer alabilen değişken türüdür.

Temsili Bellek Benzetişimi:

Neden Birden Fazla Değişken Türü Tasarlanmıştır?
Belleğin (RAM) en verimli şekilde kullanılması için değişkenler çeşitli türlere ayrılarak programlama
dizayn edilmiştir. 

Değişken Türü
Alabileceği Değer Aralıkları
Bellekte Kapladığı Alan
byte
0 - 255 
1 BYTE
ulong
0 - 18.446.744.073.709.551.615 
8 BYTE


Görüldüğü üzere soldaki temsili belleğimizde byte değişken türü kullanılarak yaş değeri tutulduğunda 1 hücrelik bir alan kullanılmaktadır. Fakat soldaki temsili belleğimizde görüldüğü üzere yaş değeri ulong değişken türü ile tutulduğunda 8 hücrelik bir alan kullanılmaktadır. Dolayısıyla 7 hücrelik bellek alanımız gereksiz yere kullanılmaktadır. İşte bu yüzden değişken türleri isteğimize göre çeşitlendirilmiştir.

 Şimdi değişken türlerini birlikte inceleyelim:
SAYISAL TÜRLER
      byte          sbyte
      short        ushort
      int             uint
      long          ulong
      float
      double
      decimal

STRİNG TÜRLER
      string
      char

MANTIKSAL TÜRLER
bool

TARİH İŞLEMLERİ
DateTime sınıfı

ÖNEMLİ: sbyte değişken türü byte değişken türünün başına s harfi eklenerek oluşmuştur.
                   ushort, uint ve ulong değişken türleri short, int ve long değişken türlerinin önüne u                      harf eklenerek oluşmuştur. Peki ya bu s ve u harflerinin anlamı nedir?

S: SIGNED:   Türkçede işaretli anlamına gelir. Yani negatif sayıları da başına s eklenen değişken türleri tutabilir.
U:UNSIGNED:     Türkçede işaretsiz anlamına gelir. Yani yalnızca pozitif sayıları başına u eklenen değişken türleri tutabilir.
Tam Sayı Değişken Türleri
DEĞİŞKEN TÜRÜ
ALDIĞI DEĞER ARALIKLARI
BELLEKTE KAPLADIĞI BOYUT
Byte
0 ile255 arasında 
1 Byte
sbyte
-128 ile 127 arasında 
1 Byte
short
-32768 ile 32767 arasında
2 Byte
ushort
0 ile 65535 arasında
2 Byte
int
-2.147.483.648 ile 2.147.483.647 arasında 
4 Byte
uint
0 ile 4.294.967.295 arasında 
4 Byte
long
-9.223.372.036.854.775.808 ile 9.223.372.036.854.775.807 arasında 
8 Byte
Ulong
0 ile 18.446.744.073.709.551.615 arasında değer alabilir.
8 Byte
Tam sayı türleri için yukarıdaki değişkenler kullanılır, bu değişken tiplerine ondalıklı sayıları atayamayız.
Örnek: int maas=2500,8 
 Değişken İsimlendirme Kuralları:
Kural 1:
Değişken ismi mutlaka bir harf ile başlamalıdır, bir rakam veya özel karakterle başlayamaz.
Örnekler:
Değişken İsmi
Doğru / Yanlış
1yazili
Yanlış
yazili1
Doğru

Kural 2:
Değişken isminde boşluk bırakılamaz, bunun yerine alt çizgi karakteri kullanılabilir.
Örnekler:
Değişken İsmi
Doğru / Yanlış
adi soyadi
Yanlış
adisoyadi
Doğru

Kural 3:
Değişken isminde sadece harfler, rakamlar ve alt çizgi karakteri bulanabilir.
Örnekler:
Değişken İsmi
Doğru / Yanlış
adi+soyadi
Yanlış
adi_soyadi
Doğru

Kural 4:
Değişkene verilecek isim C# komutlarından oluşmamalıdır.
Örnekler:
Değişken İsmi
Doğru / Yanlış
true
Yanlış
public
Yanlış

Kural 5:
Değişken ismi 255 karakterden daha uzun olamaz.
Örnekler:
Değişken İsmi
Doğru / Yanlış
ogrencinin_annesinin_kizlik_soyadi
Doğru

 NOT:
Aynı türden olan birden fazla değişken tanımını tek satırda araya virgül koyarak yapabiliriz.
Örnekler:
int kenar1,kenar2,kenar3
string adi,soyadi,telno,adresi

Değişken Tanımlama Örnekleri:
Değişken Tanımı ve Değer Atama
Durum
byte sicaklik = -8
byte değişken türü 0-255 arası pozitif sayıları tutabilir.  sicaklik değişken tanımlama kurallarına uygundur ancak -8 değerini byte değişken türü tutamaz, sbyte değişken türü kullanılmalıydı.
string adi soyadi = “Mehmet Can”
adi soyadi değişken isminde boşluk bırakıldığı için değişken tanımlama kurallarına uymaz.
char secim = a1
Değişken ismi uygun ancak char değişken türü yalnızca tek bir karakteri tutabilir, aynı zamanda değer tek tırnak için yazılmalıdır. char secim = ‘x’ şeklinde kullanılabilir.
int maas = 2500,85
Değişken ismi uygun ancak int değişken türü ondalıklı sayıları tutamaz. double maas = 2500,85  şeklinde kullanılabilir.

ALIŞTIRMALAR İLE KENDİNİ SINA:
Değişken Tanımı
Değişken Adı
Değişken Değeri
Sonuç
byte sicaklik=-5
sbyte sicaklik=-21
short 2yazili=74
ushort yazili2=74
int  maas=2750
uint sicaklik=-8
long agirlik=1500.86
ulong  arac fiyati=25600
float pirlanta_agirlik =15.684
double pirlanta_agirlik=15.684
decimal pirlanta+agirlik=15.684
bool cevap=true
char menu=1
char menu='a1'
string  tcno=12345678901
string ikametadresi="İsmail Bey Mah. Bahçelievler İstanbul"

ALIŞTIRMA CEVAPLARI:
Değişken Tanımı
Değişken Adı
Değişken Değeri
Sonuç
byte sicaklik=-5
Doğru
Yanlış, byte değişken türü 0-255 arası değer alabilir
Yanlış
sbyte sicaklik=-21
Doğru
Doğru, sbyte -128 ile +127 arasında değer alabilir
Doğru
short 2yazili=74
Yanlış, değişken adı rakamla veya özel karakterle başlayamaz
Doğru, short -32768 ile +32767 arasında değer alabilir
Yanlış
ushort yazili2=74
Doğru
Doğru, ushort 0 ile 65535 arasında değer alabilir
Doğru
int  maas=2750
Doğru
Doğru, int -2.147.483.648 ile 2.147.483.647 arasında değer alabilir
Doğru
uint sicaklik=-8
Yanlış
Yanlış, uint 0-4.294.967.295 arasında değer alabilir
Yanlış
long agirlik=1500.86
Doğru
Yanlış, ulong tamsayı dışında ondalıklı değer alamaz
Yanlış
ulong  arac fiyati=25600
Yanlış, değişken isminde boşluk olmaz.
Doğru
Yanlış
float pirlanta_agirlik =15.684
Doğru
Doğru, float ondalıklı değerleri alabilir. Ancak değerin sonuna f harfi konulmalı
Yanlış
double pirlanta_agirlik=15.684
Doğru
Doğru, double ondalıklı değerleri alabilir
Doğru
decimal pirlanta+agirlik=15.684
Yanlış, değişken isminde Özel karakter kullanılamaz.
Doğru decimal ondalıklı değerleri alabilir.
Yanlış
bool cevap=true
Doğru
Doğru, bool true ve false değerleri alabilir.
Doğru
char menu=1
Doğru
Doğru, char değişkenine tek karakterler veri aktarılabilir. Ancak değer tek tırnak içinde yazılmalı
Yanlış
char menu='a1'
Doğru
Yanlış, char birden fazla karakter içeren veriyi tutamaz
Yanlış
string  tcno=12345678901
Doğru
Doğru, 2 milyar karaktere kadar veriyi tutabilir. Ancak değer çift tırnak içinde yazılmalı
Yanlış
string ikametadresi="İsmail Bey Mah. Bahçelievler İstanbul"
Doğru
Doğru
Doğru

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

45- C# Otomasyon Örnekleri Personel Takip Programı Eğitim 1, SendeKodYaz

6- Arduino Nedir Arduino Digital ve Analog Giriş Çıkış Pinleri